maandag 20 september 2010

Zoek- of Display Netwerk? Belangrijk verschil.

Haal je met je adwords campagne doorklikpercentages (CTR) van minder dan 1%? Waarschijnlijk heb je dan zowel het zoeknetwerk als het display netwerk (tot voor kort werd dit het inhoudsnetwerk genoemd) ingeschakeld. Waarom dat niet handig is, lees je verderop in dit bericht. Maar eerst is het goed om te weten wat nu precies het verschil is.

Google Zoeknetwerk

In het zoeknetwerk wordt je advertentie weergegeven op basis van zoekwoorden. Je advertenties worden vertoond naast of boven de natuurlijke zoekresultaten in Google zelf, maar bijvoorbeeld ook in Google Maps of Google discussiegroepen.

Doordat de advertenties afgestemd zijn op de zoekwoorden in de zoekopdracht zijn de advertenties meestal zeer relevant voor de zoeker. Het percentage zoekers dat via een advertentie doorklikt naar je website is dan ook hoog! En het zijn bezoekers van hoge kwaliteit omdat ze op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.


Google Display Netwerk

In het display netwerk wordt je advertentie weergegeven op basis van de inhoud en url van de websites, die naast hun eigen inhoud ook Google advertenties vertonen. De zogenaamde partnersites van Google. Als adverteerder bepaal je zelf op welke partnersites je je advertenties wilt vertonen.

Je advertenties zijn niet gerelateerd aan een zoekopdracht. Bezoekers bezoeken de websites vanwege de inhoud en zijn niet per se op zoek naar een product of dienst. Ze krijgen jouw advertentie ongevraagd te zien. En dus klikken minder personen via de advertentie door naar je website!


Welk netwerk levert de beste resultaten?

Het zoeknetwerk scoort meestal beter dan het display netwerk. Toch adviseer ik je altijd beide netwerken te testen. Het gaat immers om het rendement. En als je met het display netwerk ook een mooi rendement kunt behalen, waarom zou je het dan niet inzetten?

Omdat het twee heel verschillende vormen van marketing zijn (pull versus push) raad ik je aan om voor elk netwerk een aparte campagne op te stellen. Zodat je de resultaten apart kunt meten en een zuivere conclusie kunt trekken over het rendement!


Bij de campagne-instellingen van elke Google Adwords campagne kun je aangeven op welk netwerk je je advertentie campagne wilt richten. Heb je hier nog vragen over, dan laat het me weten. Plaats een reactie of stuur een e-mail naar
info@emarketingexperts.nl