dinsdag 4 januari 2011

5 tips voor succesvolle adwords advertentieteksten

Een goede advertentietekst levert je veel bezoekers op (hoog doorklikpercentage). Maar vergeet niet dat het gaat om relevante bezoekers, die ook écht op zoek zijn naar jouw dienst of product. Zorg dus dat je advertentietekst en zoekwoorden goed aansluiten bij de zoekopdracht (bekijk dit artikel over 'betere adwords advertenties' als je daar meer over wilt weten). Nu krijg je 5 praktische tips over het schrijven van opvallende advertentieteksten.

Tip 1: Onderscheid je van concurrenten
Opvallen doe je door anders te zijn dan anderen. Typ in Google eens het zoekwoord in dat je de meeste vertoningen oplevert. Wat zie je? Gaan de meeste advertenties over 'lage prijzen'? Maak dan een advertentie over je snelle levering: 'Vandaag bestellen, morgen in huis!'. Zorg natuurlijk wel dat alles wat je in je advertentietekst beweert ook meteen terug te vinden is op je website!!

Tip 2:  Verleiden tot doorklikken
Met de juiste call-to-action verleid je zoekers tot doorklikken naar je website. Gebruik een werkwoord en maak met je tekst duidelijk dat snel reageren gewenst is. Bijvoorbeeld:
  • Er zijn nog 5 plaatsen. Meld je nu aan!
  • Deze week gratis bezorgd. Bestel nu!
  • Stuntprijs! Bestel vandaag voor € 395,-

Tip 3:  Gebruik zoekwoorden in je tekst
Gebruik belangrijke keywords in je advertentietekst. Natuurlijk in de kop, maar ook in de titel of in de zichtbare url. In de zichtbare url achter je hoofddomein (dus achter jouwsite.nl) mag je een willekeurige tekst plaatsen. Het hoeft dus geen bestaande url van je website te zijn. Zorg wel dat de zoeker na een klik op je advertentie ook meteen op een webpagina terecht komt, die over dat onderwerp gaat (in plaats van de algemene homepage).

Tip 4: Gebruik positieve, beeldende en concrete woorden
En dan bedoel ik positieve woorden als 'gratis, nu, tijdelijk, vandaag, snel, bespaar, profiteer, nieuw, win, ontdek, cadeau'. Maar ook woorden als 'onvergetelijk, superzuinig, razendsnel'. En wees concreet. Vooral als het gaat om prijzen of korting: 45% korting, van € 45 voor € 30, etc.

Tip 5: Opvallen met tekens
Je kunt je advertentietekst ook laten opvallen door speciale leestekens, een uitroepteken of andere tekens te gebruiken. Maar pas op want de advertentierichtlijnen van Google zijn streng. Je zult dus creatief moeten zijn. Zo gebruik ik vaak *tip* of *nieuw* in de kop van mijn advertentietekst. Overigens scoort dat vaak beter, maar zeker niet altijd. Zorg dus dat je altijd meerdere advertentieteksten ten opzichte van elkaar test!